Midsummer Murders

Ja, jag är fullt medveten om "felstavningen" på Midsomer, men detta blev lite av en ordvits lagom till midsommar. Midsommarafton. Jag visste inte ens att det var idag, trodde det var imorgon.


Har aldrig riktigt förstått varför man firar midsommar. Rent historiskt vet jag varför, Johannes Döparen, sommarsolståndet och allt det där. Men varför är alla så uppjagade över denna så kallade högtid?

Ännu en anledning att supa, är det det som lockar? Eller kanske en anledning att umgås med nära och kära. Men antagligen mest alkoholen.

Att barn gillar det traditionella firandet och dansen kring midsommarstången, det förstår jag. Varför man dansar kring en gigantiskt fallossymbol har jag mindre förståelse för. Fruktbarheten i moder jord, antagligen.

När jag var liten gick jag alltid till Bygdegården en bit från vårt hus och dansade. Ensam. Hur fick jag det, kan man undra. Har inget minne av att mina föräldrar eller någon annan följde med någon gång. Roligt var det i alla fall.

Idag är en dag som alla andra för min del. Kristoffer jobbar och jag är hemma. Blev inbjuden till min bror på firande (dvs supning), men tackade nej. Det går inga bussar här i helgen så jag måste vara hemma och skjutsa karln till och från jobbet.

Nu ska jag fortsätta på mitt Dexter-maraton. Allas vår favoritseriemördare.
Midsummer Murders. Glad midsommar, till er som firar!


KOMMENTARER:



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback