Recept: Rabarberpaj



200°c    20-30min

Ingredienser:
3-4 rabarber, ca 30cm långa
1dl socker
1dl vaniljyoghurt
1tsk vaniljsocker


Smuldegen:
2dl havregryn
1dl vetemjöl
100g margarin


Såhär gör du:
♥ Sätt ugnen på 200°c.
♥ Smörj en ugnssäker form med smör/margarin/olja.
♥ Skala rabarbern och skär den i bitar, ca 1-2cm långa.
♥ Blanda rabarberbitarna med vaniljyoghurt och socker i en skål, häll blandningen i formen.

♥ Lägg havregryn, mjöl och smör i en skål.
♥ Blanda ingredienserna med händerna till en grynig massa.
♥ Täck rabarberblandningen med smuldegen.

♥ Grädda pajen i mitten av ugnen tills rabarbern är mjuk och pajskalet fått en ljusbrun färg, ca 20-30min.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass!


Det här är rabarberpajen jag bakade igår!
Traditionellt recept med egen twist, enligt mig blir den godare såhär :)

Vill man ha den "vanliga" pajen tar man bort vaniljyoghurten, använder 150g margarin och tar 2dl vetemjöl, 1dl havregryn. Tycker dock det blir lite vattnigt och sliskigt, därför är min version bättre ^^

KOMMENTARER:
Av: Elsa

Detta måste jag prova, låter smaskens.

2010-07-20 kl. 20:51:24



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback