Recension: Spartacus - Blood and Sand (episode 1)



Jag har alltid som regel att se fem avsnitt av en serie innan jag uttalar mig. Då speciellt syftat på om jag inte gillar den från början.

En serie som jag sett fram emot är Spartacus - Blood and Sand, och har nyss sett det första avsnittet.

Många liknar den vid tv-serien Rome, och det kan väl stämma till stor del.


Småsaker som jag stör mig på;
- Överanvändningen av slow motion-effekter. Visst, krigsscener kanske blir coolare om de då och då visas i ultrarapid, men inte heeela tiden.

- Överdrivet mycket svordomar. Sa man verkligen fuck, cunt, cock, bitch osv på 60/70-talet före Kristus? 

- Mycket naket. Brukar ofta ses som positivt men det finns en gräns för full frontal nudity. Även (de väldigt grafiska) sexscenerna är i slow motion. Who would have thought.

Sedan finns det bra saker också;
- Fina miljöer. En aning "fejk", dvs man såg att omgivningen var datagjord. Men annars fina färger och välgjort.

- Snyggt gjorda fighting scener (förutom slowmo nonstop) men coola och väldigt blodigt.

- Bra casting.
Man stör sig inte på någon än så länge och alla karaktärerna är fina att se på.
Lucy Lawless (Xena) är med, stort plus!
Spartacus själv kanske såg lite klen ut för att vara gladiator, men det är nog bara för att jag gillar Russell Crowes utseende i filmen. Gladiator dvs.


That's what I'm talking about!

Serien har inte kommit så långt in i historien än, men jag hoppas att den blir bättre längre in i säsongen!
Jag är för denna typ av film/serie, och tänker ge Spartacus i alla fall fem avsnitt innan jag kallar den dålig på något sätt.

Som Fredde uttryckte sig om serien:
Mer blod än sand i den där tv-serien, verkar lovande, lite väl mycket dataeffekter dock.

Det summerar ganska bra tycker jag!

Betyg, endast baserat på första avsnittet: 2,5/5

KOMMENTARER:



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback