Filmtips: Varg Veum



Den norska kriminalserien Varg Veum är inte direkt någon nyhet i filmvärlden, men jag hade aldrig sett den tidigare! Efter att ha halkat in mitt i historien på TV4 plus förra veckan blev jag hooked, och såg alla åtta filmerna på en helg. Den nionde filmen kommer i juni och tre till är planerade efter den. 

Varg Veum är Norges version av Beck och Wallander, kan man säga. Varg är dock inte polis utan privatdetektiv, men upplägget på filmerna är detsamma. Ett eller flera mord inträffar och man ska komma på vem som gjorde't, min typ av film. Ofta finns personliga kopplingar vilket gör det hela mer spännande. Filmerna utspelar sig i Bergen, otroligt vacker miljö! Man blir nästan sugen på att flytta dit, men tyvärr verkar det regna hela tiden.

Norska är ett fantastiskt gulligt språk dessutom. Man blir helt knasig i huvudet efter att ha lyssnat på det i 1½ timme. Tur att det finns swesub.

Just nu går filmerna varje lördag kl.22 på tv4plus. De har dock kommit ganska långt, såhär ser ordningen ut om man vill se dem från början;

Varg Veum - Bitre Blomster (2007)
Varg Veum - Tornerose (2008)
Varg Veum - Din till Døden (2008)
Varg Veum - Falne Engler (2008)
Varg Veum - Kvinnen i Kjøleskapet (2008)
Varg Veum - Begravde Hunder (2008) Visas på TV4 plus kl.22 på lördag!
Varg Veum - Skriften på Veggen (2010)
Varg Veum - Svarte Får (2011)

Kommande:
Varg Veum - Dødens drabanter (2011)
Varg Veum - I Mørket er alle Uver Grå (2011)
Varg Veum - Bukken til Havresekken (2011)
Varg Veum - Kalde Hjerter (2012)

Fallna Änglar/Falne Engler var den första jag såg, men det är värt att ta det från början. Gillar du kriminalare á la Wallander så kan jag rekommendera Varg!

KOMMENTARER:
Av: Anonym

Hej!

Jag driver en tv-blogg som heter http://tvminnen.blogg.se

Nu efterlyser jag personer som har någon anknytning till tv:n på ett speciellt sätt som kan tänkas vara med i min tv-blogg. Har du till exempel varit publik i ett engelsk-språkigt tv-program? Äger du ett husdjur som varit med i någon tv-reklam? Var du ett av alfabetsbarnen i fem myror? Eller något annat liknande? Eller så kanske du känner någon person som har en speciell anknyning till tv:n om du inte känner att du har det? Skriv i så fall till mig om detta verkar intressant.

Trevlig dag!

Mvh

2011-04-19 kl. 14:42:17
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Av: Sandra

Ja, de är ju egentligen till för godis men jag tänkte att jag förvarar ringar, armband och små nagellack (samt annat krimskrams) i dem som inte behöver vara framme och samla damm :p Jag önskar att vi bodde större så jag kunde göra min "riktiga" tjejhörna med mitt antika toalettbord (med tillhörande pall) som står hemma hos mamma. Där snacka vi en vettig sminkhörna! Det ser ut ungefär såhär: http://bit.ly/hgBpgT

2011-04-19 kl. 16:22:59
URL: http://rockgrodan.com
Av: Cicci

sv: Jag gillar också det mycket! Dock första gången som jag köpt det =)

2011-04-20 kl. 19:04:47
URL: http://frusenskog.bloggplatsen.se



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback