Recension: Easy A

Regi: Will Gluck

I rollerna: Emma Stone, Amanda Bynes, Dan Byrd, Lisa Kudrow m.fl.

Handling: Den ordentliga Olive Penderghast ljuger om att hon förlorat oskulden, och ryktet sprids som en löpeld. Plötsligt har hon gått från att vara osynlig till att vara skolans hora, och blir behandlad därefter. Istället för att neka till rykterna tar hon sin nya roll på stort allvar - då får hon i alla fall uppmärksamhet. Tiden går och Olive tappar kontrollen över vad som började med en liten vit lögn, men som tur är finns det en kille som ser igenom hennes tuffa attityd och alla falska rykten.

Easy A kallas "romantisk komedi", men jag tycker inte att den ska stoppas i det facket. Jag hade faktiskt inte hört talas om den här filmen förrän Fredde skickade trailern igår. Den verkade bra så jag såg den samma kväll.

Emma Stone kommer att bli nästa stora kvinnliga skådespelare, hon är snygg, rolig och spelar bra. Jag såg henne första gången i Superbad som även är en av mina favoritfilmer. Hon har gjort en hel del på sistone och verkar ha hittat sin stil som en lite töntig outcast i filmens värld.

Gillar man tv-serien Cougar Town så är det ett plus att Dan Byrd (Travis i CT) är med. Han spelar typ likadant, lite töntig och flummig. Lisa Kudrow från allas vår favoritserie Vänner är också med som skolans syv. Hon kommer dock alltid vara Pheobe för mig och har svårt för henne i andra roller.

En sak jag tänkte på när jag såg Easy A är att USA verkar ha gjort en total omvändning när det gäller high school. De flesta äldre high school filmer går ut på att det är coolt med sex och sprit, de coola kidsen ligger runt och festar medan töntarna stannar hemma. Numera - i flera filmer jag sett - är däremot de "coola" ofta religiösa ungdomar som älskar Jesus och sparar sin oskuld till bröllopsnatten. Det låter ju lite mer amerikanskt, om man nu ska vara sån ;) Det här var ju en side note, men lite lustigt tycker jag.

Hur som helst så var Easy A en helt klart sevärd film som var rolig, gullig och lite annorlunda. Se den!

3,5/5