"Jag är ju ingen fotograf men..."

 

 

Den här är ett fenomen som jag börjar märka mer och mer i bloggar. Personen lägger upp en bild, sedan som bildtext kommer en ursäkt i stil med "Ja, jag är ju ingen fotograf men så här blev bilden" What's up with that?

 

Vaddå "jag är ingen fotograf"? Nej, många av oss har inte det yrket. När är man fotograf då? Ska man ha en speciell utbildning? År av erfarenhet? Båda?

 

Svenska akademiens definition av ordet fotograf: person som yrkesmässigt utövar fotografisk porträttkonst.


Om någon säger fotograf så tänker jag på Nigel Barker, eller svenska Bingo Rimér. Däremot vet jag många som inte är fotografer till yrket, men som ändå tar otroligt fina bilder.

 

"Jag är ju bara en hobbyfotograf/amatörfotograf" är ett annat vanligt uttalande. Igen, måste man vara fotograf dvs ha det yrket för att ta fina bilder?

 

Själv har jag alltid tyckt om att fotografera. Jag är inte heller någon fotograf. Inte hobbyfotograf heller för den delen, orka lägga sig i ett fack. Jag tycker om att ta kort, det är ett intresse. Jag tycker att bloggen blir finare med bilder och jag lägger upp de bilder jag blir mest nöjd med.

 

På bilderna jag tog under KISS-konserten ursäktade jag mig faktiskt en aning. Skyllde på att fotona var tagna på långt avstånd med dålig kamera. Dock var jag då mest sur för man inte fick ta med sig systemkameror in på området, då hade bilderna blivit bättre. Jag gillar inte kompaktkameror överlag.

 

I övrigt är jag ganska ego och gillar bilderna jag visar upp. Annars skulle jag nog inte visa upp dem.

 

Många som använder sig av ursäktsystemet söker säkert bekräftelse att bilden är bra trots att människan inte är fotograf. Andra är bara rädda för vad folk ska tycka och tro. Vissa tänker säkert inte på varför de skriver på det viset.

 

Någon som känner igen det här?


KOMMENTARER:
Av: Vanadesse.

hade du en bra midsommar babe :)?

2010-06-26 kl. 10:35:27
URL: http://vanadesse.blogg.se/



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback