Har storleken betydelse?



Härliga 70-talsfärger ♥


Storleken på balkongen
dvs. Dock är det smärtsamt många som kallar balkongen för "ballen". "Jag solar ute på ballen" är en vanlig FB-fras. Haunting.

Hur som helst. Min balle (haha) är väldigt stor, som ni kanske ser på bilden här ovan. Den är 6 meter lång och 2 meter bred/djup. På balkongen har jag två solstolar och ett litet bord. Endast en stol syns i bild då jag sitter på den andra, bakom kameran. Dante har tagit plats i den synliga stolen.

Nu på sommaren ser jag allt fler mysiga balkonger på bild, på bloggar och i tidningar. Alla är små. Små och mysiga. Det har jag på 6x2m har de klämt in på 2x1. Trångt och mysigt der det ut, blommor och kaffekoppar trängs om vart annat.

Jag kommer på mig själv att avundas dessa små mysiga balkonger, önskar att min också var på det viset. Fast jag har ingen ork. Varje gång jag tänker att jag borde fixa blommor, mer möbler etc så slås jag av tanken att det snart måste bäras in igen. Kånkas ner i källaren för att kunna kånkas upp igen nästa sommar.

Mitt hörn är rätt mysigt. Där sitter jag just nu. Solstol, bord bredvid mig (gärna med någon smaskig drink eller kaffemugg på), laptopen i knät. Detta tar upp ungefär en femtedel av balkongen, resten är kall betong och en till solstol någonstans i fjärran.

Hur mycket skulle behövas för att min balkong skulle bli mysig då? Om jag skaffade en massa möbler, vem skulle sitta i dem? Jag har ju ytterst sällan främmande. Skulle vara for show då, men vem bryr sig? Skaffade jag en massa blommor skulle de garanterat dö inom en vecka, dock skulle de ge lite dåligt samvete då jag skulle glömma och vattna dem efter en dag.

Det känns hemskt att avundas mini-balkonger när min egen är så stor - the bigger the better, right? Är egentligen glad om jag kan gå ut alls, i denna vansinniga hetta. Men mysfaktor vore ju något också. Om min balkong kunde spegla lägenheten, som är underbart välkomnande och trevlig. Är det värt pengar, tid och energi, är frågan.


Vad ska man ha balkongen till? Behöver den vara "mysig"? Hur ser din balkong ut?

KOMMENTARER:
Av: eråk

Bra skrivet om en en bagatell!

Deckare nästa?

2010-07-17 kl. 21:29:44
Av: Sara

Ja eråk, satsar på att bli nästa stora kriminalförfattare. Så kan jag tjäna multum, göra film och jobba som lågstadielärare på fritiden ;)

2010-07-17 kl. 21:34:59
URL: http://alet.blogg.se/
Av: Sandra

Ja det är inte lätt när männen alstrar värme som en reaktor :p

2010-07-18 kl. 10:32:15
URL: http://rockgrodan.com
Av: Sandra

Herregud jag hade dödat för en stor balkong som ni har! Jag har ingen över huvudtaget :( Jag hade sett till att klämma in ett passande bord och gärna 4 stolar. Jag har rätt mycket kompisar, och skulle jag och Larry flyttade ihop så är ett krav att det ska vara balkong då han har ännu fler vänner än mig, och vi blir ofta nerringda av folk som vill ses :p

Jag skulle även ha mycket järnhinkar med vackra gröna växter, hänga upp mysiga lyktor och kanske ställa ut en elgrill i ett hörn som inte ger ifrån sig "rök" och fixa ihop en matlaningshörna med grymma hyllor med egenodlade örter eller dylikt.

Skulle jag inte ha det hade jag antagligen fixat ut en minisoffa för utomhusbruk och ställt den längs med en kortsida. Ja jösses. Idéerna är många för en stor balkong.

2010-07-18 kl. 10:47:15
URL: http://rockgrodan.com



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback