Recept: Kladdkaka




175°c   15-20min

Ingredienser:
2 ägg
2.5 dl socker
100g smör
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl
1/2 tsk salt


ströbröd + smör/margarin/olja för att bröa formen

Såhär gör du:
♥ Sätt ugnen på 175°c.
♥ Smält smöret i en kastrull/micro (ca 1min).
♥ Vispa ägg och socker poröst.
♥ Blanda ner smöret tillsammans med de torra ingredienserna. Försiktigt, annars blir kakan luftig (ej elvisp).
♥ Häll smeten i en bröad form med löstagbar kant.
♥ Grädda kakan i 15-20 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den. 20min funkade bra för mig.

Låt kladdkakan svalna och servera med grädde eller vaniljglass!


Det här är kladdkakan jag brukar göra! Lagom kladdig och jättegod tillsammans med glass till en kopp kaffe.

Idag skulle jag testa en kladdkaka utan ägg, och det gick mindre bra. Recept utan vissa ingredienser riktar sig främst till allergiker, men just ägg har jag sällan hemma så sådana recept används flitigt av mig.

Den här kakan blev dock stenhård trots att jag följde receptet till punkt och pricka, och höll koll på gräddningen... Om någon har ett bra "utan-ägg-recept" så är alla tips välkomna! :)

KOMMENTARER:
Av: Sandra

åh va gott de ser ut! tack för recept! Ha det gott!

2010-08-03 kl. 02:17:27
URL: http://scenbloggen.com/sandramagnusson



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback