Recept: Rotfruktssoppa med Sting

Här kommer receptet på soppan jag gjorde idag!

Skriver ner originalreceptet, dvs hur jag brukar göra den. Idag fattades vissa ingredienser, men soppan blir god ändå, so don't worry.

Rotfruktssoppa med Sting, 2-3 portioner

Du behöver:



1-1½ liter vatten
8 st mindre potatisar
3 st morötter
1 purjolök (fattades för mig idag, men ger bra smak)
4 vitlöksklyftor

1 paket bacon (valfritt)

2 st buljongtärningar (Jag använder köttbuljong, vill man ha soppan vegetarisk gör det lika bra med grönsak)

Kryddor. Smaksak, släng i det du gillar!
Jag använder de ovan; salt, Santa Marias Seafood-krydda, vitlök & örter, curry, vit- och svartpeppar.


Gör såhär:



1. Skala potatis och morötter, skär dem till mindre bitar. 
2. Hacka purjölöken och vitlöksklyftorna.
3. Koka upp 1-1½ liter vatten (beroende på hur mycket buljong du vill ha).
4. Lös upp 2 buljongtärningar i det kokande vattnet.
5. Lägg i rotfrukterna och löken.
6. Krydda efter behag. (Tänk farbror Melker i Saltkråkan ;))
7. Låt soppan koka i cirka 25-35 minuter, rör om då och då.
Potatisen och morötterna ska ha blivit lösa, men ha kvar lite tuggmotstånd.

Alternativ:
- Om man vill ha kött i soppan kan man skära upp ett paket bacon i bitar, steka och lägga i soppan.
- Vill man ha en slät soppa kan man köra den i en mixer innan servering, jag gillar den "vanliga" varianten.

Servera med valfritt bröd!


Bon Apetit!

KOMMENTARER:
Av: Elsa

Låter mycket gott.



2010-01-25 kl. 23:49:11



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback