Recept: Amerikanska pannkakor

 

 

10-12 st (för mig blev det 7, men jag gjorde dem nog för stora)

 

Ingredienser:

50 g smör

2 dl mjölk
3 ägg

5 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl socker
1 msk vaniljsocker



Såhär gör du:
♥ Smält smöret och låt det svalna.
♥ Blanda torrprodukterna.
♥ Blanda mjölk, ägg och smör i en stor skål och tillsätt torrblandningen.
♥ Vispa smeten. Den ska bli mycket tjockare än vanlig svensk pannkakssmet, elvisp är att rekommendera.
♥ Stek pannkakorna; En halv deciliter smet kan vara lagom per pannkaka. Stek på låg värme (jag ställde plattan på 4/12) vänd pannkakan när den börjar bubbla på ovansidan.
♥ Håll färdiga pannkakor varma i ugnen på 50-75 grader.

Servera på amerikanskt vis med lönnsirap och smör, eller helt enkelt med det du tycker är gott!

 

 

 

Lönnsirap är faktiskt jättegott!

 

 

Igår lagade jag amerikanska pannkakor för första gången! Jag gillar tjock pannkaka men inte tunn, så tänkte att amerikanska kanske skulle vara ett alternativ. Gick all in och köpte lönnsirap till och med, som faktiskt var jättegott!

 

Receptet ovan var jättebra, och gillar man pannkakor så är det perfekt. Jag har dock alltid haft svårt för att äta söta maträtter till middag. Mat ska vara salt och kryddstarkt, inte sött! Fick i mig en och en halv, sliskmonstret Kristoffer åt fem :P

 

 

UPDATE: Efter kommentarerna jag fått så måste jag lägga till det här; Jag är fullt medveten om att det här är onyttigt, det ser man ju på ingredienserna. Man kan självklart ändra i receptet som man vill och göra det nyttigare, men det här var det jag provade. Är ingen pannkaksälskare och äter det max en gång per år, därför brydde jag mig inte så mycket om hur nyttigt det var.


KOMMENTARER:
Av: Eichan

Åh Amerikanska pankakor är så himla goda :)

2010-08-03 kl. 20:36:10
URL: http://diaryofeichan.blogg.se/
Av: Sandra

Ja det är alltid bra och gott med pannkakor! Jag ska nog göra det snart:) Fast ska nog försöka göra dem lite nyttigare:P. Kram

2010-08-03 kl. 21:26:04
URL: http://scenbloggen.com/sandramagnusson
Av: Frida Heidi Ninnie

Ja jag tänkte som Sandra, jag har ett recept som är grymt gott, dock jävligt mycket nyttigare ;D

2010-08-04 kl. 16:10:44
URL: http://talihinasky.blogg.se/



Namn:
Spara till nästa gång?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback